آخرین اخبار گردشگری

اخبار روز گردشگری جهان را با ما دنبال کنید.

آخرین اخبار گردشگری

اخبار روز گردشگری جهان را با ما دنبال کنید.

بایگانی
  • ۰
  • ۰

میرسیم به یک آبنیه تاریخی دیگر به اسم بازار بزرگ ارومیه. این بازار مسقفه و دارای تیمچه و همچنین بازارچه های مختلفی هست که من در نگاه اول بازار زرگرها و مسگرها و کفاشها را در آن دیدم و فضای بسیار دیدنی هست و سقف سنتی بسیار جالب دارد. باز هم در کنار ما جناب آقای الهی عزیز هستند. الان در واقع داخل قلب تپنده شهر ارومیه یعنی بازار تاریخی هستیم. بازار تاریخی ارومیه مرکزیت و محوریت همه فعالیت های اقتصادی هست. بازار ارومیه در تاریخ خودش فراز و نشیب‌های خیلی زیادی را داشته مخصوصا در 2 قرن اخیر که تغییرات زیادی در آن اتفاق افتاده چه در سازه آن و بنیاد و کالبدش و چه در اندازه و ابعاد آن. سیاح ها و جهانگردهای مسلمان در قرن سوم و چهارم همانطور که در منابع مکتوب است یادی از بازار و مسجد جامع ارومیه کردند به همین دلیل توی تاریخ و روی کاغذ قدمت این بازار تاریخی حداقل به قرن چهارم باز می گردد.

بازار ارومیه


چون بلاذری و یاقوت هموی و بعد از آن حمدالله مستوفی توی قرن‌های شش و پنج و هفت و هشت به کرات وقتی از ارومیه اسمی بردند به بازار و رونق آن اشاره می‌کنند. حالا بعضی وقت‌ها در بعضی کتاب ها در قرون قبل از حکومت ایلخانی و حمله مغول بازار را کم رونق هم اشاره کردند یعنی دوره هایی بوده که حکمرانها توجه نداشتند به این بازار و بازار از رونق افتاده بوده است. بازار تاریخی ارومیه در حدود 58000 متر مربع مساحت دارد مشتمل بر کاروانسراها و باراندازها و حمام و تیمچه ها و سراها و راسته ها و مساجد تاریخی است که متاسفانه از بارانداز و کاروانسرا به خاطر اینکه بافت را در دوره پهلوی اول تقریبا شالودش را از بین بردند خبری نیست. در دوره پهلوی اول محدوده دور بازار را با خیابان کشی و طرح گسترش شهر نابود کردند و الان کالبد بازار در دو سه محل از منطقه اصلی بازار جدا افتاده است مثل سرای نوبخت یا راسته نوبخت یا راسته دوشابچیخانه.


جناب آقای الهی برامون میگویید که قدیمی ترین شغل بازار ارومیه چه شغلی بوده است؟


اولین و مهمترین شغل‌ها پارچه فروش‌ها در بازار بودند مسگرها و بزاز ها و زرگرها در بازار بودند .مثلا در ملایر یک راسته داشتیم که برای گیوه دوزی بود و گیوه دوزی شغل قدیمی مردم انجا بود. چون اینجا خیلی صنایع چوبی پررونق بوده به احتمال خیلی قوی بازار نجاران از بازارهای قدیمی اینجاست.


اسم این کوچه را شما میدانید چیه؟


شاید اسم خاصی نداشته باشد و شاید هم داشته باشد و ما نمیدونیم. اسم این کوچه هست آشتی کنان. حالا چرا بهش می‌گویند اشتی کنان؟ اگر در زمان های قدیم 2 تا از کسبه‌های بازار با هم قهر بودند بقیه همسایه‌ها جمع می شدند و می‌خواستند این‌ها را با هم آشتی بدهند اما با چه حیله و روشی می‌شده اینکار را انجام بدهند. با استفاده از این کوچه‌ها. یک نفر را از این طرف میاوردند داخل و نفر دوم را از طرف دیگر کوچه وقتی این 2 نفر می‌خواستند از کوچه رد شوند چون کوچه باریک بوده این 2 نفر باید روبروی هم قرار میگرفتند برای همین وقتی بهم می‌رسیدند مجبور بودند به هم سلام کنند چون سلام وعلیک در بازار رواج دارد و هر کس بزرگترش را می‌بیند باید اول سلام کند. این به آن سلام میکرده و آن هم جواب میداده است و با آن فرد صحبت آغاز میشده و با هم آشتی می‌کردند به همین خاطر به این کوچه‌ها کوچه آشتی کنان میگفتند که الان هم در بازار بزرگ ارومیه این را میبینیم و در بازار کاشان هم هست و شاید در کوچه محله‌های قدیمی شهر شما هم کوچی آشتی کنان باشد. آقا دست شما درد نکنه. خیلی ممنون که باز هم در کنار ما بودید و اینجا را به ما معرفی کردید.
 

  • ۹۹/۰۴/۱۵
  • رویا

ارومیه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی